افراد فقیر به این دلیل فقیر هستند زیرا تصمیمات بد می گیرند. اما سندهیل مولاینیتن، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، و الدار شفیر استاد روانشناسی دانشگاه تاد، کتابی به نام «کمیابی» نوشتند که این موضوع را رد می کند. از نظر آنها داستان کاملا برعکس است و مردم در واقع به دلیل فقیر بودن تصمیمات بدی می گیرند.
هوش و توانایی های شناختی ما تا حد زیادی به ژنتیک ما وابسته است، اما نمی توان تأثیرات محیطی را نادیده گرفت. فقر و محرومیت یکی از پدیده هایی است که می تواند در مراحل رشد ما مشکلاتی ایجاد کند و همچنین می تواند بخش زیادی از ذهن ما را مشغول کند. در این تحقیق تأثیر فقر بر فعالیت های شناختی ذهن ما طی چندین آزمایش مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
محققان ابتدا این موضوع را طی چهار آزمایش مختلف در آزمایشگاه بررسی کردند، اولین آزمایش، تست معروف ریون بود. این تست در تست های iQ برای بررسی ضریب هوشی و به خصوص هوش سیال استفاده می شود. این تست به این صورت است که تصاویر ناقص در اختیار افراد قرار می گیرد و افراد باید بتوانند با گزینه های موجود قسمت خالی تصاویر را پر کنند.
آزمایش اول:(محیط آزمایشگاهی)
در آزمایش اول، محققان ابتدا 101 نفر را به دو گروه ثروتمند و فقیر تقسیم کردند و به همه آنها سناریوهایی دادند تا ذهنشان را با مسائل مالی درگیر کنند. مثلاً به همه آنها گفتند فکر کنید ماشین شما خراب شده و باید آن را تعمیر کنید. پس از این مرحله، آزمایش کنندگان همه افراد اعم از فقیر و ثروتمند را به دو گروه مختلف تقسیم کردند و به یک گروه گفتند که هزینه ماشین شما 150 دلار است و به گروه دوم گفتند که هزینه تعمیر ماشین را 1500 دلار در نظر بگیرید، و سپس بپرسیدند که ترجیح می دهید آن پول را فورا پرداخت کنید یا به نوعی فرصتی برای پرداخت آن بگیرید؟ و سپس آزمودنی ها را وارد آزمون های هوش و توانایی های شناختی کردند.
محققان دریافتند زمانی که هزینه تعمیر کم بود (150 دلار)، افراد فقیر و ثروتمند در آزمایشها عملکرد مشابهی داشتند، اما زمانی که هزینه تعمیر بالا بود (1500 دلار)، افراد فقیر عملکرد ضعیف تری نسبت به افراد ثروتمند داشتند. داشتن اشتباهات بیشتر و همچنین سرعت و دقت پردازش اطلاعات و پاسخگویی در افراد فقیر به مراتب کمتر از افراد ثروتمند بوده.
در واقع محققان دریافتند که در شرایطی که مبلغ کم است، ذهن افراد فقیر زیاد درگیر نمی شود و به همین دلیل است که تفاوت قابل توجهی با افراد ثروتمند ندارند، اما زمانی که هزینه تعمیر بالا است و شرایط سخت است، ذهن افراد فقیر گیج می شود و افکار و نگرانی های زیادی به سراغشان می آید. به همین دلیل ظرفیت شناختی آنها کاهش می یابد و نمره کمتری می گیرند. محققان این آزمایش را چهار بار تکرار کردند و هر بار محدوده های هر آزمایش را کم میکردن تا نتایج آنها تا حد امکان دقیق باشد و هر چهار آزمایش نتیجه اولیه بدست آمده را تایید کردند.
آزمایش دوم:(کشاورزان هندی)
در این بخش از تحقیق، 464 کشاورز هندی که مزارع نیشکر داشتند، جمع آوری شدند. شرایط کار و زندگی این کشاورزان به گونه ای بود که قبل از رسیدن محصولشان با بی پولی مواجه می شدند و با رسیدن محصولشان ثروتمند می شدند، و بعد دوباره بی پول می شدند. این بار محققان دو بار از این افراد تست گرفتند، یک بار قبل از رسیدن نیشکر، زمانی که آنها پول نداشتند و یک بار بعد از رسیدن نیشکر، زمانی که آنها پولدار بودن.
تست اول همان تست ریون بود اما تست دوم تغییر کرد و این بار مثلا یک عدد چند بار پشت سر هم تکرار شد و آزمودنی ها باید سریع جواب می دادند که چند بار آن عدد تکرار شده است، مثلا عداد به صورت (6 3 6 1 4 6 3) روی صفحه نمایش داده می شد و سپس آزمودنی ها باید تعداد تکرارهای این عدد را می گفتند، هر بار یک عدد به تعداد معینی تکرار می شد و آزمودنی ها باید تعداد تکرار را بدون اشتباهی بگویند. مثلا در این مثال عدد شش، سه بار، و عدد سه، دو بار تکرار شده است اما ممکن است آزمودنی ها با دیدن عدد شش به اشتباه پاسخ را شش بار تکرار اعلام کنند.
در این آزمایشها، محققان مشاهده کردند که «قبل از برداشت محصول که افراد فقیر بودند» در آزمون ریون پاسخهای صحیح کمتری داشتند و از سوی دیگر سرعت پاسخدهی آنها در آزمون دوم کمتر بود و همچنین پاسخهای اشتباه بیشتری داشتند. اما «پس از برداشت محصول که افراد پولدر بودند»، در آزمون اول پاسخ های صحیح بیشتری داشتند و همچنین در آزمون دوم، سرعت پاسخگویی آنها افزایش و تعداد اشتباهاتشان کاهش یافته بود.
منبع: